Eko i wege wciąż na topie. Jak to wygląda online?

 

Zamawiający dania za pomocą PizzaPortal.pl coraz bardziej cenią sobie ekologiczne rozwiązania. Klienci proszą o bambusowe sztućce i pakowanie zamówienia w papierowe torby. Jak komentują warszawscy restauratorzy, niezmienną popularnością cieszy się trend wegetariański, a klienci chętnie zamawiają bezmięsne zingery, twistery, pierożki samosa, pizzę czy burgery.

Po pierwsze – bez plastiku

Wyraźny trend w gastronomii, to rosnąca ekologiczna świadomość klientów, korzystających z platform do zamawiania jedzenia online.

– Klienci coraz chętniej wybierają rozwiązania, które są przyjazne dla środowiska zarówno w kwestii ograniczenia plastiku, jak i walki z marnowaniem żywności. Zamawiający proszą restauracje o niedołączanie do dań plastikowych sztućców czy słomek albo dodatków, których nie potrzebują takich jak np. ketchup bądź sosy – mówi Piotr Kruszyński, CEO PizzaPortal.pl.

Do 2021 roku z krajów Unii Europejskiej mają zniknąć plastikowe słomki, sztućce, talerze i patyczki do uszu. Część stołecznych restauracji już teraz pracuje nad wprowadzeniem nowych rozwiązań do swoich lokali. – Niebawem do dań na wynos będziemy dodawać ekologiczne sztućce, a zużycie plastikowych toreb ograniczymy praktycznie do zera – zapowiada Krzysztof Murawski z warszawskiego Chicago’s Pizza.

Alternatywne słomki do plastikowych to:

·        Słomki ze stali nierdzewnej – z reguły wielokrotnego użytku, wytrzymałe.

·        Słomki papierowe – wykonane z grubego papieru, odporne na wilgoć.

·        Słomki szklane – wykonane z hartowanego szkła, nadają się do recyclingu.

·        Słomki z PLA – wykonane z biodegradowalnych polimerów, które do złudzenia przypominają plastik, jednak są przyjazne dla środowiska.

Po drugie – less waste

We wrześniu weszła w życie ustawa, zgodnie z którą duże sklepy i hurtownie są zobligowane do zawarcia umowy z wybraną organizacją pozarządową i przekazywania jej żywności uszkodzonej bądź z krótkim terminem przydatności. Warszawscy restauratorzy zwracają uwagę, że gotowanie bez marnowania jedzenia opiera się na umiejętnym dokonywaniu zamówień przez kierownika i kupowaniu tylko potrzebnych produktów w odpowiednich ilościach.

– Bazujemy na analizie sprzedaży i umiejętnym przewidywaniu czynników, które mogą wpływać na zwiększony lub zmniejszony ruch: miejskie imprezy, długie weekendy czy święta – tłumaczą Krzysztof Murawski z Chicago’s Pizza i Maciej Długosz z Wypas Burger. – Kupujemy świeże owoce, warzywa czy pieczywo i na bieżąco uzupełniając braki. Prowadzenie restauracji ma nie tylko wymiar społeczny, ale i biznesowy. Warto szukać zarobków w oszczędnościach.

W całej Unii Europejskiej, rocznie marnowanych jest 88 milionów ton żywności. Straty z tego tytułu wynoszą 143 miliardy euro, dziennie każdy Polak marnuje ponad 0,5 kg żywności.[1]

Po trzecie – nadal wege

Klienci coraz chętniej zamawiają potrawy wegetariańskie, co odbija się w menu restauracji, które w swojej ofercie coraz chętniej zawierają dania przeznaczone dla osób, które unikają w swojej diecie mięsa.

Zamawiający chętnie wybierają dania wegetariańskie. To trend, który obserwujemy już od jakiegoś czasu. Klienci chętnie zamawiają wege sałatki, pasty czy pizzę. Na korzyść jedzenia wegetariańskiego działają trendy prozdrowotne, a potrawy – dzięki odpowiedniemu podaniu i dobrze dobranym przyprawom – wyglądają apetycznie i smakują podobnie do tych mięsnych – mówi Krzysztof Murawski z Chicago’s Pizza.